Sveriges första lastbilar började inom dryckesindustrin. De såg ut som vanliga bilar med lite längre och bredare front, en förarkupé och ett mycket stort flak baktill. Egentligen mycket coola modeller, och för sin tid supermoderna.
Vägfrakten kom till byn när de första lastbilarna började rulla i Sverige. Det började med att Pripp & Lyckholm importerade det allra första exemplaret och använde det för att leverera öl i Göteborg.
Lastbil eller häst och vagn
Året var 1899 och häst och vagn var det vanliga fortskaffningsmedlet. Pripp & Lyckholm importerade en lastbil som kunde lasta drygt 3000 kilo på slät väg och gick maximalt 14 km i timmen. De hann inte mer än importera sin lastbil förrän Liljeholmens stearinfabrik byggde om en motordriven buss till lastbil – och därefter dröjde det inte mer än ett par år förrän Scania startade sin tillverkning av svenska bussar. Lastbilen sågs från början enbart som ett komplement till hästdragna lastvagnar, järnväg och sjöfart. Världens första lastbil var en Daimler år 1891.
Tryckluftsdäck och fördelar
På 1920-talet gick lastbilarna från kedjedrift och gummidäck till kardandriftssystem med riktiga tryckluftsdäck, utvecklingen gick fort framåt och bilarna blev snabbare. 1929 kom Volvos första lastbil, och 1930 kom Scania Vabis långtradare med tre axlar, följt av boggin 1933. Dessa två. Volvo och Scania, skulle komma att bli framtida giganter på lastbilsmarknaden.
Lastbilen hade många fördelar som fraktmetod. Den var snabbare och kunde åka långa sträckor utan att behöva vila. När den stod stilla behövde den inte mat och kostade inget. Den spridde inte gödsel på gatorna eftersom den var modern. Dessutom såg det bra ut för företagen att använda ny teknik, detta ansågs nytänkande och var en viktig del av imagen. Detta gjorde att lastbilen blev poppis i många läger.
Vår handel skulle inte fungera utan de moderna lastbilar som rullar på vägarna idag.