Är vi mitt i en science fiction? Nej, det händer faktiskt här och nu. Teknikutvecklingen inom frakt och handel har gått i rasande tempo med onlinehändelser i realtid. För 20 år sedan tänkte vi inte ens tanken att vi skulle kunna utföra det vi gör idag.
De stora fraktbolagen driver på utvecklingen och investerar stora kapital i den. Digitaliseringen har blivit en konkurrensfaktor som bara måste utvecklas – och måste fungera.
Digital framtid
Teknikutvecklingen gör att snabbare leveranser krävs och förväntas, köpbeteenden förändras och den digitala handeln driver fram innovationer och nya lösningar på löpande band. Köparen är mer kräsen än någonsin, och företagen kontrakterar ofta samma fraktbolag för alla sina leveranser.
De stora fraktbolagen tar alltmer ansvar för miljö och framtid, forskning och innovation är på topp och teknikutvecklingen går oerhört snabbt. Som några exempel kan nämnas att Schenker utför test med självkörande elfordon på allmän väg, investerar i drönarbolag och fokuserar på digitaliserade godsleveranser. UPS satsar hårt på hållbara lösningar och hjälper även sina kunder att minimera klimatpåverkan. DHL satsar på en helt automatiserad vagn som tar hand om det tyngsta fysiska arbetet på lagret – och spetsar med att använda AR (Augmented Reality) för att effektivisera arbetet. En svensk innovation gör klimatneutrala transporter möjliga, med flera oändligt många nya innovationer.