Med två eller fler bolagsmän i ett företag brukar verksamheten benämnas som ett handelsbolag. Här kan bolagsmännen vara företag eller privatpersoner, och själva handelsbolaget ses som en juridisk person. För att kunna driva ett handelsbolag på ett effektivt sätt behövs bra system för bland annat avtalshantering och fakturering.
Hos Precisely kan ditt företag få ett avtalshanteringssystem som säkerställer att reglerna efterlevs samtidigt som avtalens prestanda maximeras i hela livscykeln. Här kan du optimera avtalsprocessen och på så vis få maximal effektivitet från början till slutet. Med automatisering kan många timmars administrativt arbete sparas in och du kan minska kostnaderna.
Frakt och digitalisering
I takt med teknikutvecklingen krävs fler och snabbare leveranser. Den digitala handeln leder till att nya lösningar och innovationer anländer, medan köparna samtidigt har blivit allt mer kräsna. Schenker utför nu test där självkörande elfordon framförs på allmänna vägar, samtidigt som de investerar i drönarbolag och lägger sitt fokus på digitalisering inom godsleveranser. UPS å sin sida arbetar med att hitta nya hållbara lösningar och med att minimera klimatpåverkan för kunderna. Ett annat fraktbolag, DHL, har nu börjat satsa på en automatiserad vagn som hanterar hårt fysiskt arbete på lagret, medan AR eller ”Augmented Reality” används för att effektivisera arbetet.
Hitta en bra logistikpartner
Precis som när det gäller avtalshantering är det viktigt att hitta en bra leverantör som kan hjälpa till med logistikdelen av företaget. Kunderna vill ha hem sina beställda produkter snabbt och du behöver därför ha en logistikpartner som kan leverera produkterna på kort tid, miljövänligt och säkert. Det är också en fördel om det företag som sköter logistiken också har bra IT-lösningar på plats som ger besparingar i tid och pengar samtidigt som miljön ligger i fokus.
När du anlitar en yttre leverantör för avtalshantering eller logistik kan du spara pengar på personal och utrustning. Du kan i stället investera i att få ditt företag att växa och i att höja omsättningen. Med miljövänlig frakt kan du förbättra ryktet för din verksamhet och göra en insats för att minska företagets klimatavtryck. Undersök därför noga vilket miljöansvar din logistikpartner tar och om de hela tiden arbetar för att minska sitt koldioxidavtryck. Det är förstås också viktigt med kostnadseffektivitet och skyndsamhet i leveranserna, då just långsam frakt är en av de brister som kunder ser mest allvarligt på. Om det tar mer än några dagar för den beställda produkten att komma fram till beställaren finns risken att hen nästa gång i stället vänder sig till ett annat företag som erbjuder snarlika produkter. Det kunden har beställt måste förstås också paketeras väl och hanteras varsamt, särskilt när det rör känsliga artiklar som elprodukter eller saker gjorda av glas eller porslin. Att välja rätt logistikpartner kan spara mycket pengar för ditt företag, vilket leder till bättre omsättning och vinst. Kunderna är på utkik efter försäljare som ger dem säker, snabb och klimatvänlig frakt. Det är särskilt viktigt att göra nya kunder nöjda då du oftast bara får en första chans att imponera på kunden.